Advies gevraagd!

• India

Eens in de zoveel tijd word er bij mij in de buurt een buurtfeestje gegeven.Nou is er een paar keer iets voorgevallen waardoor ik er eigenlijk helemaal geen zin meer in heb.

Vorig jaar meende twee dames neerbuigende opmerkingen te moeten maken omdat ik -in hun ogen- maar full time moeder ben. Ik heb dat van me af laten glijden want dergelijk onvolwassen gedrag daar hou ik me niet mee bezig.

Dit jaar was het echter nog leuker (NOT), in de overtuiging dat als ik maar kwam opdagen men wel niet om me heen zou kunnen- en om er het beste van te maken- besloot ik weer mee te doen.Dit keer werd ik echter collectief door alle dames genegeerd, ik had dus beter niet kunnen gaan, zoveel is wel duidelijk.

Ik snap alleen niet WAAROM men het nodig vind zo te acteren.Ja, mijn kinderen gaan naar een andere school, en omdat ik een kind met meerdere beperkingen heb ziet mijn leven er wat anders uit dan dat van een doorsnee gezin…allemaal waar.Maar waar is het voor nodig iemand zo de grond in te trappen, vraag ik me af.

De hoop op een bakkie koffie doen heb ik allang opgegeven, gelukkig sport ik meerdere keren per week en daar heb ik hele leuke contacten.Wellicht ‘pas’ ik niet bij de rest van het straatje waar het vermaak van de dames bestaat uit zelf kaarten maken, en gezellig met elkaar kletsen bij het speeltuintje.

Ik weet het niet meer…ik heb ook niet het idee dat iemand er rechtstreeks op aanspreken enige zin heeft.

• E en A

Het klinkt misschien raar maar ik zou als ik jou was toch de confrontatie met hen aangaan en hen op de man af vragen wat nu precies het probleem is. Slechter dan de situatie nu is kan het toch niet worden.

• India

Het is niet raar maar ik heb bij alles geen goed gevoel, er zijn twee of drie dames die mij - ongeacht wat ik doe- niet mogen.Dat is an sich niet vreemd; onze situatie laat het toe dus ik ben thuis voor de kinderen, iets wat niet iedereen begrijpt aangezien ‘werken, werken, werken’ het credo is.Men ‘vergeet’ echter even voor het gemak dat een kind met meerdere beperkingen hebben ook werk is, ik sta er als het alweer om half 4 wakker word, ik ben er als er alweer een studiedag bij een van de kinderen van school is…enz enz, dan hoef ik de dames uit de buurt ook niet te vragen.In het verleden kreeg ik met name bij oudere mensen nog wel eens de kans om uit te leggen hoe de vork in de steel zit, en dat scheelt een heleboel !

Ik heb echter hier het idee dat men er helemaal niet voor openstaat (daar krijg je op den duur een antenne voor, zie je)

Mijn man dacht ook heel lang dat het aan mij lag, maar hij heeft tijdens het laatste buurtfeestje hetzelfde meegemaakt, er was kleiduif schieten maar hij mocht niet meedoen, later realiseerde hij zich waarom; degene die won is het hele jaar schutterkoning.En men wou voorkomen dat hij dat werd….

Een beetje triest en kinderachtig allemaal, het dubbele is; er is de wens om met iedereen goed om te kunnen gaan maar na dit incident weet ik het allemaal niet meer.Mensen hier drinken zich lavenloos tijdens zo een feestje en schamen zich niet , waar hun kinderen bij zijn, zich helemaal te laten gaan.Ikzelf hou het liever op een of twee glazen, heb sowieso een hekel aan drankorgels, maar de meesten hier zien er geen probleem in om om 10u s'ochtends al bezopen te zijn…een compleet andere mentaliteit .

Aan de ene kant denk ik ; ‘ik heb er niks mee, laat ze de k***** krijgen’ , waarschijnlijk heeft men hier ook een heel ander beeld van gezelligheid…maar aan de andere kant; misverstanden zijn er om opgelost te worden…ik vraag me alleen af of het nog zin heeft als mensen zo met je omgaan.

• Ireen

Hallo India

Ik voel heel goed aan wat je bedoeld. Allereerst wil ik zeggen dat je een topper bent, omdat je je kinderen zo goed op vangt, en de kans ook krijgt ervoor. En dat is …. al een hele dag taak. Niemand, maar dan niemand heeft het recht om op je neer te kijken of neerbuigend te doen tegen jou of je man.

Ik kan ook hier mee doen aan straat aktiviteiten zoals samen Barbeknoeien en zitten en hangen met elkaar. Maar zoals jij ook zegt de drank. En ja die maakt in mijn ogen contacten stuk.

Hier in de buurt zitten ze met mooie warme dagen aan de voorkant van het huis, en ook zijn er wel eens vervelende opmerkingen tegen mijn man en mij geplaatst voorbeeld is of het niet eens tijd werd voor een andere relatie, heel min allemaal. Wij gaan daarom ook nooit naar bv. een barbeque, omdat het altijd eindigt in elkaar overschreeuwen en lullig doen, gewoon omdat de mensen hier in de buurt altijd te veel drinken.

Wij hebben hier geen behoefte aan en gaan ons eigen gang. Het wordt niet in dank afgenomen, maar ja het is niet anders. We zeggen gewoon de buren netjes gedag als we ze tegen komen. Aardig doen ze niet meer zo tegen ons. Maar we hebben ons eigen gezinsleven, en daar ga ik voor.

Ik heb ontdekt dat je niet met de hele wereld vrienden kan zijn. Geniet van de contacten met andere mensen die wel aardig zijn en respectvol gedrag vertoen.

Sterkte.

groetjes Ireen

• India

Hoi Ireen,

Bedankt voor je lieve reactie!

Tot voor kort groette ik /mijn kinderen altijd de buurvrouw maar ze groette nooit terug, maar ach, dat probleem liet ik bij haar.

Na het laatste buurtfeestje denk ik van laat maar… sommige mensen zijn zo.

Het is groepsgedrag denk ik, en het zijn slechts een paar mensen die zo zijn, waarvan ééntje - mevrouw X- wel de ergste.Je kent het type wel, over assertief… als haar zoons (12 en 14) bij haar klagen over het miniemste probleempje dan laat ze het ze niet zelf uitzoeken maar staat ze haar recht te schreeuwen voor je deur…echt creepy.

Voor het eerst in mijn leven heb ik mijn kinderen gemaand om maar niet meer met deze jongens om te gaan…elke misstap, ieder misverstand eindigd immers met deze dame aan je deur, en aangezien ze niet vatbaar is voor rede kun je dat het beste vermijden….: D

Ik vind het jammer, om een of andere reden blijven we altijd buitenstaanders…het kan toch niet alleen de drank bij die mensen zijn, maar ik heb geen idee wat de mensen hier zo dwars zit, dat er buiten die enkele opgelegde keer geen enkele ruimte is voor vriendelijkheid of gezelligheid…

• Ireen

Hallo India

Een mens kan zich eenzaam voelen met en zonder mensen om zich heen, ik heb hierdoor geleerd dat ik het in een klein kringetje moet zoeken en dat is mijn gezin. De mensen waar ik het wel goed mee vinden dat zijn er maar een paar. Maar ik denk wel eens, hoeveel mensen moet je dan op visite krijgen om het gezellig te hebben, toch?

Gezelligheid zit niet in drank, maar begrip voor elkaar en dan kom je al een heel eind.

Ik wens je het beste toe. En probeer positief te blijven en laat je zelfvertrouwen niet onder de tafel duwen door deze mensen. Ieder mens verdient een plek op de wereld.

groetjes Ireen

• India

Hoi Ireen,

Geen enkel probleem hoor, bedankt.

Het is natuurlijk niet echt prettig allemaal en ik ben bij mezelf nagegaan waar het aan zou kunnen liggen.Misschien zocht ik wel te graag vriendschap en is dit de weg van mensen om duidelijk te maken dat ze daar geen belang bij hebben…ook goed.Ik leef in vrede met alles in principe, toch knaagt het onrecht gevoel zo van; wat had ik anders kunnen doen, heb ik iets over het hoofd gezien….

We maken er maar het beste van, het is al heel geruststellend te weten dat we als gezin zonder meer kunnen vertrekken, mocht de situatie onhoudbaar worden…die buurtjochies die in alles goedgepraat worden door hun grootmond- moeder vinden het bijvoorbeeld leuk om bij ons modder tegen de ruiten te gooien… gewoon niks van zeggen en schoonmaken, kleuters moet je geen aandacht geven, dat zoeken ze maar bij mammie… : )

• Ireen

Hallo India

Ik wens je het beste toe, probeer je eigen leven zoveel mogelijk te leven en niet teveel op de anderen te letten is mijn advies. Ik voel mij ook niet altijd prettig over sommige mensen, maar ik denk dat bepaalde situaties nu eenmaal niet te vermijden zijn.

Groetjes Ireen