Wat is vriendschap eigenlijk?

• Peter

Graag wil ik jullie mening weten over het volgende.

Eigenlijk al sinds de lagere school ben ik (gewoon want we zijn beide hetero!) bevriend met een jongen.

Je kan wel zeggen dat hij mijn beste vriend is. We trekken vanaf die tijd veel met elkaar op en delen de sport passie dan ook samen. Het verschil is echter dat ik wel vanaf mij 15e uitga en hij niet. Ik ga dan meestal op stap met mensen van school of van de voetbalclub.

Behalve het uitgaan dus hebben we veel dingen gemeen en delen de voetbalsport (ik nog actief/hij passief) als hobby en tennissen best wel vaak met elkaar.

Vanaf de jeugd zijn we beide gaan studeren en later gaan werken. We zien elkaar nog regelmatig (niet dagelijks ofzo) en dan gaan we voetbal of basketbal kijken en eventueel een potje tennissen.

In die periode vanaf onze jeugd heeft niet een van ons tweeen een echte langdurige relatie gehad. We zijn nu beide 28 en natuurlijk zou het nu wel normaal zijn datje vaste langdurige relatie hebt. Maar goed wat is normaal en iedereen maakt zijn/haar eigen keuzes.

Nu zie ik hem ook de laatste tijd nog steeds regelmatig en over gevoelens praten we onderling toch niet zoveel. Ik hoor nu echter via via dat hij reeds van mei dit jaar een relatie heeft en natuurlijk ben ik blij voor hem. Het enige vreemde gevoel voor mij is echter waarom heeft hij nooit wat gezegd. je bent toch trots op je vriendin?!

Mijn grote vraag is echter wat is een vriendschap waard wanneer je dat soort dingen niet (durf tof wil) aan een ander verteld? Wat vinden jullie?

• Saskia

Je hebt een jarenlange goede vrienschap en die stel je ter discussie nu je met een vraag zit? En dat ook nog aan vreemden die de situatie niet kennen ?

Ik zou wel kunnen bedenken waarom hij je dat niet verteld.

Beter lijkt mij dat je hem daarnaar vraagt. Niet ter verantwoording roepen , maar zeggen dat je het hebt gehoord.

Gun hem een nieuwe relatie en wees zuinig op je vriendschap.

• Peter

Bedankt voor je reactie. Het was een open vraag en ben wel benieuwd hoe andere mensen over dit soort dingen denken.

Vergeef me wanneer ik mis zit maar aan je reactie te merken zit er bij jou oud zeer

• Saskia

Je hebt het mis en het is je vergeven.

Op dit prikbord en ook elders op het internet ,wordt er heel veel geklaagd over het gemis aan vriendschap en hoe moeilijk het is vrienden te maken.

Jouw bericht lezend dacht ik : deze man heeft een goede, langdurige vriendschap. wees daar zuinig op.

Dat is de motivatie mijn reactie.

• Peter

Ik snap je nu wel.

En vriendschappen sluiten doe je ook niet echt, volgens mij ontstaan ze.

In dit geval heb ik er verder ook vrede mee hoor dat hij niks heeft verteld want wanneer iemand wat wil zeggen dan moet het uit vrije wil. Ik ga bijv niet iemand uithoren ofzo. Eerlijk gezegd vond ik het wel jammer dat ik het niet van hem hoorde maar via via dat is alles.

Waardeer wel je reacties!

• Saskia

Je vriend lijkt mij,uit je beschrijving, een wat bedachtzamer man . Hij zou de tijd kunnen nemen om te kijken of zijn relatie levensvatbaar is ,alvorens het jou te vertellen.

Of hij kan het nog niet plaatsen in jullie vriendschap, of hij ziet op tegen jou reactie.

Genoeg begrijpelijke redenen te bedenken.

Over praten geeft duidelijkheid en zeg hem dat je het jammer vindt van een ander te hebben gehoord.

Respecteer wel zijn motivatie.

Succes.

• amschretzmeyer

Hallo,

Dit is het niet in ieder geval. Een vriend of vriendin is in de eerste plaats iemand waar je vertrouwen in hebt en waar je met je leuke of minder leuken zaken bij terecht kan. Je mag mnstens verwachten dat hij je had ingelicht denk ik.

Succes verder en groetjes van Jeanne.

• Janis

Ik heb ooit eens Jenny Arean op de tv horen zeggen op de vraag of ze vrienden heeft: ach vrienden, ik heb kennissen, zei ze. Vriendschap is van iemand houden zonder sex en zonder iets terug te verwachten van een ander. Daar zit een kern van waarheid in.

Alleen is vriendschap niet alleen maar nemen, maar ook geven. En dat vergeten veel mensen. Je vriend is denk ik, bang voor je reactie. Waarschijnlijk angst om je te verliezen. Bang dat je denkt dat je die ander als een spelbreker ziet.

Toen ik mijn man leerde kennen, had zijn vriend een hekel aan mij, omdat hij bang was dat mijn man nooit meer met hem uit zou gaan.

Nog een vraag: hoe zie je eruit. Misschien denkt je vriend wel, als je er goed uitziet dat zijn vriendin verliefd op jou zou kunnen worden.

Ik noem maar een paar zijstraten. Vraag hem er eerlijk naar, anders gaat deze kwestie tussen jou en je vriend in zitten.

• melanie

Hai Peter

Kan mij voorstellen dat jij in eerste instantie teleurgesteld bent,dat je vriend niet zijn gevoelens heeft geuit naar jouw toe.

Maar zoals je zelf al zegt, gevoelens hebben wij nooit gedeeld.

Misschien ligt daar de moeilijkheid voor hem.

Wat ik begrijp uit je verhaal is, dat jij wel regelmatig contact hebt met anderen buiten hem om en hij dit niet heeft.

Misschien voelt hij zich ten opzichte van jou heel onzeker, ben jij in zijn ogen “”'wereldwijzer", en ben jij in zijn gevoel een bedreiging voor zijn relatie.

Denk wat je kan doen om jullie vriendschap te behouden,gewoon eerlijk te vragen wat er waar is aan wat jij hebt gehoord.

Dat jij hem laat blijken dat jij hem hierin steunt,maar ook hem geruststeld dat jij respect hebt voor zijn relatie en daar nooit tussen zal komen.

Aan de andere kant moet ik toch aan je vragen, voel jij niet iets van jalouzie ten opzichte van hem??

Hij die nooit uitgaat, jij wel!

Had jij niet diep van binnen gedacht dat jij als eerste een relatie zou vinden??

Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor,maar soms reageren we wel eens met onze diep liggende emoties die wij ons niet bewust zijn.

Wens je veel wijsheid toe, en onthoud, goede vrienden zijn zeldzaam!!

• corrie

vriendschap is voor mij Veel geven weinig terug verlangen elkaar bij staan bij geluk en ongeluk Veel van elkaar verdragen dus en elkaar steunenamschretzmeyer schreef:

>

> Hallo,

>

> Dit is het niet in ieder geval. Een vriend of vriendin is in

> de eerste plaats iemand waar je vertrouwen in hebt en waar je

> met je leuke of minder leuken zaken bij terecht kan. Je mag

> mnstens verwachten dat hij je had ingelicht denk ik.

>

> Succes verder en groetjes van Jeanne.