Hallo allemaal. Hier volgt een lang verhaal!
Sinds de middelbare school was ik goed bevriend (hartsvriendin) met een vriendin. Een paar jaar geleden kwam er qua elkaar bezoeken flink de klad in omdat zij een zeer drukke baan heeft, en zij had een huwelijkscrisis maar is die inmiddels weer te boven. Na een hele tijd niets van haar gehoord te hebben (ik was het telkens die contact zocht en vond uiteindelijk dat het van twee kanten moest komen) belde ze me zo'n 2 jaar geleden onverwachts op en nodigde ons (mijn vriend en ik) uit. Ze bleken in een gigantische, schitterende villa te wonen, ik was compleet overdonderd. En dat huis, met al zijn haken en ogen, was, zo zei ze, de uitleg waarom ze toch zo laks was met haar contacten, het slokte bijna al haar tijd op. Daar kon ik me iets bij voorstellen, maar toch. Na een gezellige middag gingen wij weer weg, en over en weer werd beloofd dat we niet weer 2 jaar zouden wachten om weer contact met elkaar te hebben, dat moest frequenter kunnen.
Meer dan een jaar geleden heb ik gebeld, kreeg haar man aan de lijn waar ik even mee babbelde, en ja, mijn vriendin zou wel terugbellen en dan zouden we wat afspreken. Dat is nooit gebeurd want ze belde niet terug. Misschien heeft hij het wel vergeten door te geven, of is zij het weer vergeten: wie weet.
Een paar maanden geleden ontving ik opeens een mailtje van haar via schoolbank, ze was eindelijk ook on-line, had met diverse klasgenoten van eerst de lagere en toen de middelbare school gemaild en dacht toen blijkbaar ook eens aan mij. Of ik het gezellig vond om te mailen. Ze had had nog steeds zo druk en iets afspreken was moeilijk en de telefoon pakken ook (terwijl het een ontzettende babbelaarster is).
Tot op heden heb ik niet teruggemaild. Ik was ten eerste heel verbaasd, en ten tweede bekroop me de gedachte: als ik, als zijnde ooit jouw hartsvriendin, nu dan eindelijk eens aan de beurt kom voor een mailtje, nou dan hoeft het voor mij niet. Bovendien, wat let haar om even de telefoon te pakken? Wat ook steekt is dat wij in 2001 ons huis hebben laten verbouwen en dat ze nooit zijn komen kijken. Ik moest me daarentegen natuurlijk wel vergapen aan haar villa…
Ik dacht altijd van mezelf dat ik erg vergevingsgezind was, maar dat vraag ik me inmiddels af. Aan de andere kant vind ik het moeilijk om deze (ooit heel goede) vriendschap voorgoed op te geven. Ik had me er eigenlijk al min of meer bij neergelegd dat we elkaar nooit meer zouden zien, dat was best een soort rouwproces, en nu mailde ze me plotseling en kwam alles weer naar boven, ik raakte ervan van mijn stuk.
Heeft iemand goede raad?