Lieve mensen,
Ik trek het allemaal niet meer. Ik zit er geestelijk en lichamelijk echt doorheen.
Ik merk dat ik gewoon alleen nog maar met gedachten loop van:
“ wanneer houdt het eens op?”
“wanneer kan ik gelukkig zijn”
“ wanneer is er eens iemand die zegt: ik begrijp je en zal je steunen”
“ wanneer kan ik weer lachen, wanneer heb ik uberhaupt gelachen of het naar me zin gehad?”
Ik voel mezelf leeg, verdrietig, angstig als ik kijk naar de toekomst, onzettend onrustig en merk dat als ik nog iets te verwerken krijg dat ik totaal ga doordraaien.
Ik loop met pijn in me buik, na een periode van vreetbuien heb ik nu moeite met eten en val ik onzettend af. Ik kan echt dagen en uren achtereen huilen. Verder kamp ik met hele erge moeheid. Ik kan echt niet meer dan een ochtend of middag ergens naartoe. Ik ben dan doodop. Het vergt veel energie. Uitgaan ofzo lukt me niet. De drukte, de mensen, het wordt me teveel. Teveel prikkels. Als ik ergens ben, dan voel ik me verschrikkelijk en wil ik weg, het ontvluchten. Ik voel het al zo'n jaar. Ik weet gewoon niet wat ik meer moet doen. Het wordt van kwaad tot erger.
Sinds een paar maanden lukt het werken me ook steeds minder goed. Ik probeer maar door te zetten, vraag meer werk voor afleiding en iedereen lijkt inmiddels al te zien dat het niet goed gaat met me. Ze zien dat ik afval, dat ik me verschrikkelijk voel. Alleen ik moet gewoon doorgaan…. ik kan niet zeggen wat er aan de hand is. Ik verzin maar dat ik griep heb, dat ik bloed laat prikken etc. allemaal om soms thuis te kunnen blijven.
Me ouders heb ik al verteld dat ik het niet meer trek. Ik zei dat ik liever wordt opgenomen ergens in een tehuis dat ze me kunnen helpen. Als iemand zich al zo voelt zo lang, maar het zelf niet lijkt te kunen moet ik hulp hebben. Ik heb al zeker vanaf mijn 17de last van depressieve gevoelens. Door contacten met anderen, bezig te blijven etc. etc. kwamen er momenten dat ik weer gelukkig was. Sinds vorig jaar lijkt het echter allemaal niet meer te lukken. Deze week was ook totaal een ramp…..
Ik durf niet alleen alles te ondernemen ….
Om alleen hulp te zoeken voor iets … terwijl ik precies weet wat de oorzaak is en wat de oplossing is …
Alleen dingen ondernemen lukt gewoon niet meer … ik heb heel NL al afgelopen voor kleding te kopen, museum bezoeken, internetpagina's vol geschreven en me gek gechat. Ik blijf alleen maar dit gevoel houden en het wordt steeds erger.
Me moeder zegt dat als ik hulp zoek, dat ik me toekomst kan vergeten. Als ik word opgenomen dan zal ik me leven een stempel krijgen. Dan zou ik nooitmeer aan werk komen. En nu ik wat internetpagina's las van: depressiecentrum werd me dit ookbevestigd.Deze mensen hebben een stigma.
Alleen hoe moet ik leven? Hier een week uit me leven :
Maandag jl. gingen me ouders op vakantie. Ik zou thuisblijven. Ik dacht dat ik mezelf enorm rot zou voelen als ik mee zou gaan. Het tegenovergestelde bleek waar te zijn. Ik werd zo onrustig, zo verschrikkelijk rot voelde ik me. Ik ben van alles aan ondernemen: huis dweilen, stofzuigen, ramen zemen, alle houten meubelen in de was gezet etc. Het gevoel ging mar niet weg. Er kwam iemand op bezoek en eigenlijk trok ik het totaal niet. Ik had eten gehaald en we gingen eten bij mij thuis. Ik voelde me verschrikkelijk. Ik kon mijzelf niet concenteren. Hij wilde tv kijken. Het ergste wat ik in zo'n bui kan gaan doen is stil zitten en kijken: dan komt mijn verdriet en ellendige gevoel nog meer naar boven. Ik probeerde maar telkens bezig te zijn door: drinken, eten aan te bieden, te gaan praten onder de film.
Dinsdag zou diegene weer komen. Ik werd dinsdagochtend al wakker: huilend, depressief, kon niets verdragen. Me zus ging weg, dus weer een dag alleen. Ik heb tot 13 uur in me bed gelegen en toen maar de afspraak afgebeld. Ik had vanaf 6 uur in de ochtend gehuild tot ik ging slapen om 00.00 uur. Ik was zo onrustig, verdrietig. Ik kreeg me moeder aan de lijn en heb direct gezegd dat ik naar hun toe zou komen de andere dag. Na veel aandringen, omdat ze het toch wel erg gevaarlijk vond om mij in me eentje richting Luxemburg te sturen in de Ardennen, mocht ik toch gaan. Direct huilend een treinticket gekocht voor de volgende dag.
Woensdag: dolgelukkig .. ik zou gaan naar me moeder. Ik hoopte echt dat dit me rust zou geven. Onderweg moest ik opletten, goed nadenken want ik moest 3 keer overstappen. Ik werd regelmatig gebeld door me zus waar ik was en ook me moeder want het was telkens ergens in de middele of nowhere waar ik moest uitstappen en weer een ander boemeltreintje moest pakken die een keer in de twee tot drie uur ging. Daar aangekomen, begon me gevoel weer. Dit terwijl ik hoopte dat alles goed kwam.
Donderdag: huilen, pijn in me buik, diarrree, leeg gevoel …. me moeder en ik zijn heel de dag maar oppad geweest. Ik heb tig dorpjes gezien en ben rondgereden. Boodscappen gedaan, etc. etc. Om me bezig te houden. Maar ik kon gewoon weer niet normaal functioneren.
Vrijdag: naar huis, amper geslapen dus heb heel de terugreis kunnen slapen in de auto. 15 uur thuis en direct in me bed gegaan tot volgende dag.
Zaterdag : maar naar de Pasar Malam gegaan. Wat een verschrikking. Depressie kwam gigantisch opzetten: ik kon niet tegen deze drukte, werd echt knettergek. Mijn gevoel alleen te zijn kwam weer zo hevig naar boven. Ik was zo onrustig en niks interesseerde me. Me moeder werd redelijk boos dat ik het ‘verpeste’ terwijl ik me tranen alleen maar probeerde te verdringen en ik me gigantisch rot voelde. Ik weet het allemaal gewoon niet meer .. sinds mijn thuiskomst huil ik, heb ik de contacten die ik had inmiddels al aangegeven dat ik geen vriendschap meer hoef. Immers: ze zijn er niet voor mij!
Ik voel me verschrikkelijk. De contacten die ik had hebben me enorm laten stikken. Ik had twee kennissen vanuit me vorige werk. Ze wilden graag contact houden. Ik was erg blij, maar mogelijk heb ik teveel verwacht. een keer in de twee maanden schrijft een van de twee. De ander heeft me al van haar msn afgegooid. Ook als ik mailde, mailde ze amper terug. Terwijl ze me eerst elke week belde, mailde en deed toen ze een baan nodig had en ik alles in het werk stelde om haar hiermee te helpen, gerust te stellen etc. Een contact zie ik een keer in het half jaar. Als ik met haar ben, dan spreekt ze eigenlijk over al haar problemen en help ik haar ermee. Verder hoor ikniets van haar. Alleen als ze weer een probleem heeft; uit met haar vriend, computerprobleem etc.
Een laatste contact: die vind dat ik mijzelf aanstel. Iemand die alles voor mij betekende. Eerst wou hij een relatie met mij, maar opeens passen we niet bij elkaar. Ik snap het totaal niet, ik probeerde me gevoelens, gedachten en verdriet te vertellen waardoor ik misschien soms reageer zoals ik reageer. Echter dit lijkt niets te helpen.
Hij vindt dat ik mijzelf aanstel, dat er wel ergere dingen zijn. Hij zegt dat een kind met kanker erger is dan mij. Dat hij hier slechts tranen van in zijn ogenk an krijgen.
Dat als ik problemen heb dat ik maar naar de dokter moet gaan. Dat we slechts vrienden kunnen zijn, maar dat ik niet teveel mag bellen of elkaar zien. Hij zei zelfs: ik bel je wel! In het weekend schrijft die: ik heb geen tijd! Ik ben afwezig!! per sms!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ook zegt hij erbij maandag jl (hij was degene die kwam die week) dat: hij binnenkort vertrekt voorgoed naar een ander land. Dat vriendschap komt en gaat. Als ik met problemen zit, dat we maar beter penvrienden dan kunnen worden. Dit terwijl ik hem probeerde uit te leggen wat er met me aan de hand is. Ik heb slechts een stukje verteld, maar toen ik dit schreef.. slechts een klein stukje omdat ik hem vertrouwde en ik vond dat als hij me zou willen dat hij dit wel moest weten … …. hij zei me: is dat het? Ik dacht dat je een erge ziekte had ofzo!!! En nu is dit het maar!!!
Ik probeerde alleen uit te leggen: ik ben nu niet mezelf, begrijp me en misschien ook: help me. Hij zegt er niks van te begrijpen. Ik moet maar een sport gaan doen ofzo zei die. Dan komt het wel goed. Ik hoopte alleen te bereiken dat hij een steun voor me kon zijn, dat hij me begrijpen wilde en dat hij misschien stiekem degene was die zei: ik help je, kom we gaan samen wat doen? ik help je erdoor heen als vrienden en we kijken later wel als jij jezelf goed voelt .. of het nog wat kan worden. 5.5. jaar contact ook nog eens naar de donder geholpen. Hij was de tweede in me leven aan wie ik het vertelde. Maar ik krijg eenzelfde reactie. Het contact wordt direct verbroken. Ik heb zo'n spijt een deeltje te hebben verteld. Maar ik wilde eerlijk zijn……
Of te wel: ik heb niemand over. Niemand die mij wil helpen. Ik heb alles gedaan om contacten te hebben, te behouden en al. Alleen je ziet het….. het lukt gewoon niet. Ik weet dat het misschien ook aan mij ligt. Ik heb veel moeite om contacten te behouden en te onderhouden. Dit omdat ik vaak tegen het nakomen van afspraken opzie. Het lukt mezelf niet, ik ben bang totaal te flippen etc. Ook kan ik in bepaalde buien heel heftig en boos reageren. Dit terwijl het meer aan mezelf ligt omdat ik me gigantisch rot voel. Daarom lukt het gewoon ook soms niet…..
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik weet precies de oorzaak van mijn depressies, ik weet hoe ik ervan af kan komen want dit ligt in de oorzaak van mijn depressie. Alleen alleen lukt het me niet. Ik durf die stap niet te zetten naar de huisarts. Ik zoek het liefst anoniem hulp. Eigenlijk zoek ik vrienden, mensen die me helpen, die er voor me willen zijn en me willen begrijpen. Mijn gevoelens gaan zo ver nu dat ik gewoon geen gebeurtenis meer kan verdragen, dat ik een baan afwijs omdat ik het geestelijk niet meer trek en ik me ga ziekmelden met smoesjes terwijl ik gewoon totaal doodziek ben door mijn depressie.
Ik zie ook gewoon geen uitweg meer……
Ik weet niet wanneer het ophoudt allemaal ……
Ik weet ook niet of ik ooit vrienden krijg .. mensen die me willen helpen ….
Contacten zouden me enorm goed doen. Alleen, mijn contacten wilden niet met me omgaan, slechts heel af en toe of zelfs … penvrienden zijn want ik heb problemen.
Ik snap hettotaal niet, waarom moet ik het allemaal treffen? Ik probeer alles te doen om me contacten te behouden. Ik betaal altijd alles voor hun. Dit om ervoor te zorgen dat als het niet leuk was met mij, dat ze denken van: ach vervelende dag met haar, maar ze betaalde. Ik voel me verschrikkelijk, het liefst zou ik me hersenen uit me hoofd halen en dan er nieuwe inzetten.
Mijn leven zie ik gewoon niet anders dan zo! Ik ben nu 27 jaar! Mijn conclusie is nu dat ik niet alleen kan gaan wonen. Ik zal helemaal gek worden. Zeker als ik geen vaste contacten heb. Het dagelijks leven moet ik nu al inrichten en plannen om bezig te blijven. Nu heb ik nog aanspraak maar dan?
Een kind hoef ik al nooit mer aan de beginnen. Een ouder die zo is, hoe kan die een kind opvoeden? Die hoop heb ik inmiddels al laten varen.
Mijn enige hoop is nog dat ik gelukkig kan zijn, dat ik kan lachen, dat ik vrienden durf te maken, dat ik durf te praten, dat er mensen mij begrijpen, dat mijn eenzaamheid, verdriet, rotgedachten over zijn.
Door eerlijk te zijn tegenover die jongen van: ik heb een probleem ….. ik ben bereid hulp te zoeken en het op te lossen ….. hoopte ik dat hij me begreep dat ik niet mezelf ben. Ik weet eigenlijk nie eens wat ik leuk vindt, wat ik ben en wat ik doe om anderen tevreden te stellen etc. hij beloofde me goude bergen, maar uiteindelijk wordt ik zo afgecheept. Dit terwijl ik wel hoop had dat hij me zou helpen …. er voor me zou zijn. Zoals ik dit ook voor hem altijd geprobeerd heb.
Een relatie hoef ik nu totaal niet, ik wil vriendschap, mij leren kennen en als ik misschien mijzelf gelukkig voel een kans krijgen. Maar ik wilde eerlijk zijn … en toen kreeg ik een bovenstaand antwoord.
Weet iemand waar in anoniem hulp kan zoeken? (slechts praten, mijn eenzaamheid kwijt kan raken)
Weet iemand hoe ik aan medicatie kan komen? Ik kreeg pas wel medicatie van de huisarts maar dat was voor ‘spanningen’ ik mocht ze maar een paar weken.
Weet iemand of mijn symptomen echt depressie zijn?
Weet iemand of dingen zwart/wit zien, niet tegen veranderingen kunnen, heftig reageren, boos worden, irritatie voelen, spanningen voelen .. of dit met depressie te maken heeft?
Wat moet ik doen met mijn contacten? Het is een deel van mijn verdriet nl. ik kan niet op ze rekenen, ze zijn er niet voor mij en vinden mijn problemen onzin.
Wat moet k doen met me werk? Ik overweeg een makkelijkere baan te nemen. Maar ja … als ik mezelf weer ga vervelen wat dan? Dan ga ik mezelf weer zo voelen.
Me ouders lijken me niet te begrijpen. Ik ben een sacherein en je hebt ons toch? wat zeur je nou over eenzaamheid! Zo is het leven …..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen….
Lilian